A szellemi tulajdon védelme
 

Tourette-szindrómás gyerekek tanulási képességeit vizsgálták magyar kutatók

A A A    Nyomtatható verzió

A Tourette-szindróma legtöbbször gyermek- vagy fiatalkorban, jellemzően 21 éves kor előtt kezdődik. A betegség nem sorolható a gyakori kórképek közé, hiszen 10.000 gyermeket tekintve 5 és 50 közé tehető az érintettek száma. Előfordulása fiúk körében lényegesen gyakoribb.

A kiváltó okot egyelőre nem ismert. Az eddigi kutatások eredményei arra utalnak, hogy bizonyos agyi neurotranszmitterek (az idegsejtek kommunikációját biztosító ingerület átvivő anyagok) zavara okozza a bajt. Ezek közül legtöbben a dopamint, a szerotonint és a noradrenalint teszik felelőssé a kórkép kialakulásáért. A kutatások eredményei egyre inkább bizonyítják, hogy a Tourette-szindróma kialakulásában öröklődő tényezőknek is szerepük van. Maga a betegség nem, de az arra való hajlam átörökítődhet generációról generációra. A betegek családtagjainál gyakrabban fordul elő enyhe tic vagy kényszeres viselkedés, esetleg figyelemzavar. - olvasható a webbeteg oldalán

A Tourette-szindrómával kezelt gyerekeknél kutatók most azt vizsgálták, hogy mi jellemzi a tanulási és emlékezési folyamataikat, fókuszba helyezve azokat a nem-tudatos tanulási folyamatokat, amelyek lényegi szerepet játszanak a mozgásos készségek (sport), a kognitív készségek (nyelv) és szociális készségek elsajátításában.

Az eredmények mindenki számára meglepetés okoztak, ugyanis a kutatócsoport kimutatása szerint a Tourette-szindrómás gyerekek jobban teljesítettek a tanulási folyamatokban, mint a tipikusan fejlődő kontroll csoport. Ez az eredmény azért meglepő, mert az idegrendszeri fejlődési rendellenességeket korábban úgy képzelték el, hogy csak negatív következményekkel és tünetekkel járnak, teljesítmény javulás pedig nagyon kevés esetben diagnosztizálható.

A magyar kutatók vizsgálati eredményei a rangos agykutatási „Cortex” folyóiratban, illetve a népszerű New Scientist ismeretterjesztő folyóirat lapjain is megjelentek.

A kutatást az ELTE PPK Emlékezet, Nyelv és Idegtudomány Kutatócsoportja – Németh Dezső vezetésével –, valamint Tárnok Zsanett, a Vadaskert Kórház klinikai szakpszichológusa végezték el.

A magyar vizsgálat a remények szerint hozzájárulhat az atipikus fejlődési zavarok megértéséhez, hosszabb távon pedig új diagnosztikus és terápiás eljárások kidolgozásához is.

 

Forrás:

Meglepő magyar eredmény: Tourette-szindrómás gyerekek jobban tanulnak – index.hu – 2018. április 16.
A Tourette-szindróma és tünetei – webbeteg.hu – 2017. június 25.

Kép forrása: http://www.tourette.hu/63/vadaskert-tourette-program.html