A szellemi tulajdon védelme
 

Magyar kutatói csoport vezetésével elindult a FLiPASED H2020 projekt

A A A    Nyomtatható verzió

FLiPASED (FLight Phase Adaptive Aero-Servo-Elastic aircraft Design) néven nemzetközi projekt indult a repülőgépek aktív alakvezérlésű szárnyainak kifejlesztésére és tesztelésére, melynek közvetlen célja minél közelebb kerülni a környezetbarátabb repülés felé.

A  repülőgép gyártók célja, hogy csökkentsék a légellenállást, ezzel üzemanyagot spóroljanak, amit a nagyon karcsú és emiatt egyre inkább rugalmasan deformálódó kompozit szárnyakkal érnek el.

A merev szárnyakkal repülő gépeknél a turbulenciát az utasok is sokkal jobban megérzik, míg a projektben kifejlesztett módszerekkel a szárny rugalmassága és az aktív szabályozás közösen gondoskodik a repülőgép és az utasok fizikai terhelésének csökkentéséről. Ugyanígy, felszálláshoz és landoláshoz is választható más szárnyalak-beállítás, hogy a végeredmény minél kellemesebb és hatékonyabb legyen.

Az eddigi kutatási eredmények alapján 20 százalékkal csökkenthető a széllökések hatása aktív szárnnyal. Az üzemanyag-felhasználás pedig – az útvonal során folyamatosan változtatható szárnyalaknak és ezáltal csökkentett légellenállásnak köszönhetően – 10 százalékkal hatékonyabb lehet.

A nemzetközi projektben koordinátori szerepet tölt be Vanek Bálint vezette Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI). Mellettük még számos, a világ vezető utasszállító gépekkel foglalkozó cége (pld. Airbus), a Müncheni Egyetem, a  Technische Universität München (TUM), a Német Repülési Központ, a Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) és a Francia Nemzeti Légügyi Kutatóközpont, az Office National d'Etudes et de Recherches Aérospatiales (ONERA) vesz részt az együttműködésben.

A SZTAKI a koordináció mellett szabályozáselmélet és repülőgép-tervezés határterületén, multidiszciplináris környezetben dolgozik a repülőgép fizikai kialakításának és fedélzeti irányító algoritmusoknak a szorosabb összehangolásán.

A konzorcium célja, hogy a 2022 végén lezáruló kutatás eredményét 5-10 éven belül a gyakorlatban is alkalmazzák.

A projekt teljes egészében EU-s finanszírozású, 3 846 245 eurós költségét az Európai Unió a Horizon 2020 innovációs program keretéből finanszírozza.

 

Forrás:

Rugalmas repülőgépszárnyak aktív vezérlését kutatja az EU a SZTAKI vezetésével – sztaki.hu – 2019. szeptember 13.

Kép forrása: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/news/horizon-2020-research-and-innovation-boost-growth-and-jobs-europe-issue-2