Magyar kutatók új felfedezést tettek a magzatvédő folyamattal kapcsolatban

Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózathoz tartozó Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (ELKH KOKI) Katona István által vezetett Lendület Molekuláris Neurobiológia munkacsoportja új felfedezést tett a magzatvédő folyamattal kapcsolatban.

A magyar kutatók azt feltételezték, hogy „léteznie kell egy védekező mechanizmusnak a fejlődő agyban, amely megakadályozza, hogy az osztódó idegi őssejtek rossz helyre kerüljenek, és további osztódásukkal hibás sejtcsomók – úgynevezett heterotópiák –, vagy akár tumorok kialakulását okozzák.” – olvasható az origo.hu oldalán.

Egy egérmodell segítségével bebizonyították, hogy egy eddig ismeretlen feladatú fehérje, az ABHD4 enzim az, amelyik kulcsszerepet játszik a fejlődő idegrendszert érő magzatkárosító hatások kivédésében. Sikerült azt is feltárniuk, hogy az ABHD4 által közvetített szabályozás nélkülözhetetlen az anyai alkoholfogyasztás hatására kialakuló sejthalálhoz az embriók agyában. Eredményük ezért a magzati alkohol szindrómával együtt járó „kisfejűség" jelenségének megértéséhez is jelentősen hozzájárul.

Az új felfedezéssel kapcsolatban megjelent tanulmányuk a Nature tudományos lapcsalád nyílt hozzáférésű (Open Access), nagy nemzetközi presztízsű folyóiratában, a Nature Communications-ban jelent meg.

Eddig ismeretlen, magzatvédő folyamatot találtak magyar kutatók – origo.hu – 2020. augusztus 31.

Kép forrása: https://semmelweis.hu/hirek/2020/08/31/az-anyai-alkoholfogyasztas-magzatra-valo-hatasarol-kozolt-cikket-a-nature-communications/