A szellemi tulajdon védelme
 

114 éves lenne a biztonságos autózás megszállottja, Barényi Béla

A A A    Nyomtatható verzió

Barényi Béla, a magyar származású osztrák mérnök, feltaláló 1907. március 1-jén született egy Bécs melletti kisvárosban, Hirtenbergben. Mindig is az autók és a technika érdekelte, így mikor 19 évesen elvégezte a bécsi műszaki főiskolát, azonnal egy osztrák autógyárnál jelentkezett mérnöki munkára.

Barényi kiemelkedő szerepet játszott az autógyártás és a járműbiztonság területén, ezért aztán az autótervezés biztonságtechnikája atyjának tekintik.

Sokan nem tudják, hogy a Ferdinand Porsche által 1936-ban bemutatott Volkswagen Bogár konstrukciója nagyon hasonlított Barényi 1929-ben közzétett terveihez. Végül pert indított, amit 1955-ben nyert meg – kárpótlásul jelképes egymárkás kártérítést kért.

Barényi Béla a passzív biztonság fejlesztéséhez nem csak gyakorlati tevékenységével járult hozzá. A mérnök az autógyártásban ma is használatos biztonságtechnikai szakkifejezések megalkotásában is jeleskedett. (1939–1972) kidolgozta az autók passzív biztonságvédelmének elvét, valamint számos konkrét, azóta is megkerülhetetlen elemét, mint a gyűrődési zóna, a nem deformálódó utastér, a teleszkópszerűen benyomódó kormányoszlop. Az 1940-es években ő vezette be a biztonsági törésteszteket is az autógyártásba. Több mint 2500 találmánya volt.

90 éves korában, 1997-ben hagyta itt a földi világot.

 

Források:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Bar%C3%A9nyi_B%C3%A9la
https://www.ujsagmuzeum.hu/barenyi-bela/
https://www.autoszektor.hu/hu/content/magyarok-vil%C3%A1g-j%C3%A1rm%C5%B1gy%C3%A1rt%C3%A1s%C3%A1ban-bar%C3%A9nyi-b%C3%A9la

Kép forrása: http://www.atv.hu/belfold/20161216-az-autobiztonsag-atyja-barenyi-bela