Szegedi kutatók új rákkutatási eredményei

A Szegedi Tudományegyetem és a Szegedi Biológiai Kutatóközpont szakemberei az előrehaladott tumoros betegeknél hatékonynak bizonyuló tumorellenes immunterápia hatékonyságát vizsgálták.  Az utóbbi két évtizedben elterjedt terápia segítségével a szervezet tumorellenes immunválasza erősíthető fel, amely akár az áttétes tumorok teljes elpusztítását is eredményezheti, azonban a betegek egy jelentős hányada nem reagált a kezelésre. A kutatók ezért szükségesnek tartották olyan tényezők beazonosítását, amelyek meghatározzák a páciensek terápiára adott válaszát. A megoldás kulcsát a betegek által hordozott HLA molekulákban találták meg, amelyek viszonylag gyorsan és egyszerűen meghatározhatók.

Eredményeik azt bizonyítják, hogy a szelektívebb HLA variánsok esetében csak a megváltozott, tumorra jellegzetes fehérjéket mutatják be az immunrendszernek, így az könnyen azonosítja, majd hatékonyabban pusztítja el a tumort. A generalista HLA molekulák esetében a mennyiség a minőség rovására megy, így elmarad a tumorellenes immunválasz.

A magyar kutatók eredményei segíthetnek eldönteni, kik azok a tumoros betegek, akiknél potenciálisan hatékony lesz az immunterápia, és kik azok, akiket más gyógyszerekkel érdemes kezelni.

A szakemberek eredményeit az egyik legelismertebb, rákkutatással foglalkozó folyóiratban, a Nature Cancerben is publikálták.

Kép forrása: