A szellemi tulajdon védelme
 

Galamb József (1881-1955)

A A A    Nyomtatható verzió

Akár a mesében: egy szegény, hétgyermekes alföldi család másodszülöttje sok viszontagság után eljut Amerika egyik legnagyobb autógyárába, a Ford Motor Companyba. Nemcsak hogy eljut, hanem évek múltán a gyár meghatározó tervezőjévé válik. Az anekdota szerint, amikor Henry Ford egy-egy nehezebb döntés előtt állt, mindig azt mondta: "I'll ask Joe" (Meg fogom kérdezni Joe-t – mert a gyárban így becézték a messziről jött magyar mérnököt.)  

Galamb József 1881-ben Makón született, tanulmányait Budapesten végezte, a mai Bánki Donát Műszaki Főiskola jogelődjénél. Miután megszerezte gépészmérnöki diplomáját, rövid ideig a diósgyőri vasgyárban műszaki rajzolóként dolgozott, majd a Magyar Automobil Rt.-nél, ahol ösztöndíjban részesült. Ennek keretében 1903-ban több német városban is járt, több autógyárat is meglátogatott. Ebben az időben hallott az 1904-es amerikai autó-világkiállításról, ezt nagyon szerette volna megnézni. Megtakarított pénzén októberben áthajózott Amerikába. Nem is tért vissza: a Westinghouse Műveknél szerszámkészítőként helyezkedett el.

1905-ben belépett a Ford Motor Companyba, ahol tervezőmérnökként alkalmazták. Áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, ezzel sikert aratott, s kinevezték a gyár főkonstruktőrévé. Galamb József – együttműködve a szintén magyar származású Farkas Jenővel és az amerikai Childe Wills-szel – megalkotta a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét. A T-modellt egy nagyon egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható „népautónak” szánták. A szerkezeti tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat vezettek be. Galamb találmánya volt, s elsőként a T-modellnél alkalmazták a bolygóműves sebességváltót és a levehető hengerfejű motort.

1913-ban az ő vezetésével kezdték el mozgó összeszerelő szalagon az autók sorozatgyártását. Ez is világújdonságnak számított abban az időben. Farkas Jenővel együtt 1915-ben elkészítette a Fordson-traktornak, az első sorozatgyártásra szánt mezőgazdasági járműnek a prototípusát. 1921-ben hat Fordson traktort küldött haza Makóra, a következő évben pedig segített beindítani a makói Ford-kereskedést.

Nem feledkezett meg kis sorstársairól sem. 1921-ben százezer koronás ösztöndíjat alapított azoknak a makói szegény sorsú diákoknak, akik felső ipari iskolában szerettek volna továbbtanulni. Galamb József több alkalommal látogatott haza Magyarországra, s előadásokat tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben.

Orvosai tanácsára 1944-ben visszavonult az aktív munkától. 1955. december 4-én hunyt el Detroitban.

1990-ben a makói szakmunkásképző intézet felvette a nevét, 2001-ben pedig szülővárosa díszpolgárává avatták. Galamb József életéről és a nevezetes Ford T-modellről sok érdekes kép látható a makói József Attila Múzeum vándorkiállításának anyagában.

Galamb József munkásságáról részletesen tájékozódhatunk az SZTNH honlapján is.

Forrás: muszakiak.hu, v8cars.hu