A szellemi tulajdon védelme
 

Rangos közgazdasági díjat nyert egy fiatal magyar kutató

A A A    Nyomtatható verzió

A 27 éves Raccuja Gergely, a Nobel-díj utáni legrangosabb közgazdasági díj (Wolfson Economics) elismerésben részesült annak modellezéséért, hogyan lehetne egy hatékonyabb díjfizetési rendszerrel javítani a brit közúti közlekedés infrastruktúrájának állapotán.

A londoni Policy Exchange nevű gazdasági-társadalmi kutatóműhely ismertetése szerint a magyar kutató az alábbi javaslatokat fogalmazta meg díjnyertes pályaművében:
„meg kellene szüntetni az üzemanyag jövedéki adóját, valamint az Egyesült Királyságban jelenlegi formájában 1920 óta létező járműadót, amelyet a közúti közlekedésben résztvevő csaknem minden géperejű jármű után évente fizetniük kell az üzemeltetőknek, és helyette a megtett távolsággal arányos, a környezetvédelmi hatásokat is figyelembevevő útdíjrendszert kellene meghonosítani. A könnyebb és tisztább üzemű gépjárművek évente kiszámított távolságarányos útdíja kevesebb lenne. A díjat a biztosító cégek szednék be, vagyis az üzemeltető az éves kötelező biztosítással együtt fizetné az úthasználati díjat, csökkentve az adminisztratív költségeket” – áll a Policy Exchange ismertetésében. A rendszerhez megteremtendő jogi háttér garantálná, hogy a beszedett útdíj meghatározott hányadát a helyi és az országos főutakra fordítják.

Raccuja Gergely dolgozata szerint ezzel a rendszerrel öt éven belül kátyúmentes úthálózat lenne garantálható Nagy-Britanniában – olvasható a 168 óra oldalán.

A magyar kutató elképzeléseit hasznosnak ítélték a szakemberek. Szerintük ezek a reformok megállíthatnák, sőt visszafordíthatnák az üzemanyag jövedéki illetékéből befolyó összeg csökkenését, vagyis napi 2,3 millió font pluszbevétel lenne várható a rendszertől.

Raccuja Gergely Budapesten született, 2011 óta él Nagy-Britanniában. A rangos University College London (UCL) egyetemen politikatudományból, várostervezésből és olasz nyelvből diplomázott kitűnő eredménnyel 2015-ben. 2016-óta az Amey Consulting infrastrukturális szolgáltató cégnél dolgozik Birminghamben.

Gergely munkáját hét országból beérkezett 120 pályaműből választották ki és hirdették ki győztesnek. Az elismeréssel járó negyedmillió fontos (csaknem 90 millió forintos) díjnál magasabb összeget gazdasági kutatásért csak a közgazdasági Nobel-díj kitüntetettjei vehetnek fel.

 

Forrás:

Új útdíjrendszert tervezett a fiatal magyar kutató, elnyerte a Nobel-díj utáni legrangosabb közgazdasági díjat – 168ora.hu – 2017. július 14.

Kép forrása: https://policyexchange.org.uk/wolfsonprize/