A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. MergeStrip elnevezéssel világviszonylatban is egyedülálló, innovatív fejlesztése új alapokra helyezi a légi navigációt segítő, a repülőtereket megközelítő eljárás módszerét.
A landoló gépek irányítását elősegítő különféle rendszerek és szoftverek már eddig is jelen voltak a légi irányításban, de nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. A légiforgalmi irányítók részéről sok bírálat érkezett, többek között, hogy funkciójukat gyakorta csak emberi beavatkozással tudják ellátni.
Az új módszer lényege, hogy a rendszer a leszállópályát megközelítő gépek részére – pillanatnyi helyzetük és sebességük figyelembevételével – megadja a folyamatos, megfelelő ritmusban történő süllyedés eléréséhez szükséges információkat. Mindez számos előnnyel szolgál a légiforgalmi irányítóknak, a légitársaságoknak és a lakosságnak egyaránt:
-
kiszámíthatóbbá válik az irányítás munkafolyamata;
-
a gépek üzemeltetése gazdaságosabb (a folyamatos süllyedéssel érkező légi járművek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak);
-
csökken a gépek károsanyag kibocsátása (alacsonyabb a széndioxid-kibocsátásuk);
-
mérséklődik a zajterhelés (mivel a repülőgépeknek nem kell időszakosan többletenergiát használniuk az előrehaladáshoz, a felgyűlt helyzeti energia optimális kihasználása alacsonyabb hajtómű-teljesítményt eredményez).
Nem elhanyagolható információ, hogy az új magyar rendszer fejlesztési és üzembe-állítási költségigénye csak töredéke a jelenleg használt rendszerekének.
Az új módszert a HungaroControl saját kutatás-fejlesztési és szimulációs központjába telepítette először, ahol légi navigációs témában további fejlesztéseket kívánnak majd végezni.
2013. március 18-19-én az EUROCONTROL brüsszeli központjában nagy érdeklődés övezte az innovatív magyar eljárás bemutatását. Az európai légitársaságok részéről is jelentős érdeklődés mutatkozik az új módszer iránt.
Forrás:
Népszerűvé válhat a HungaroControl legújabb fejlesztése – Magyar Közlekedés – 2013. április 3.